Forsiden
Elverhøjkoret
Koncertkalender
Medier
Kontakt
Login

Kunstnerisk leder

Julie Smed Jensen, Kunstnerisk Leder, Elverhøjkoret

Mangfoldigheden i korsangen.
Jeg har arbejdet med Elverhøjkoret siden sommeren 2007. Jeg er motiveret af at arbejde fordybet, og at bringe kor-instrumentet og korsangen ud i vidt forskellige sammenhænge. Indadtil i et kor er vi mange forskellige mennesker, der sammen skaber lyden og udtrykket. Denne mangfoldighed kan vi også sætte i spil i vores omverden, hvad enten det er i processen med at samle et mangfoldigt publikum på tværs af generationer og sociale skel, eller det er i samarbejde med forskellige parter omkring den samlede kunstneriske helhed omkring projekter.

Man kan optræde med korsangen alle steder.
I arbejdet med Elverhøjkoret er der mulighed for at arbejde på mange forskellige måder og med vidt forskellige opgaver. Som udgangspunkt har jeg hele tiden arbejdet med Elverhøjkoret ud fra den præmis, at koret / gruppen / ensemblet skal være klar-parat til at synge og optræde vidt forskellige steder, ude og inde, på land og i vand. Korsangerne skal ikke blot synge godt. De skal bl.a. også være fysisk bevidste, lære repertoire udenad, synge i bevægelse, være modige og klar til at indgå i vidt forskellige projekter. Og det gør det rigtig spændende at forme og arbejde med netop Elverhøjkoret, fordi at mange forskellige fagligheder og færdigheder sættes i spil i øve-rummet. Alt i alt udvider det også rammen for, hvad ”korsang” er, og hvordan et kor-instrument kan indgå i sin omverden. Her på korets hjemmeside kan du på korets kalender siden 2007 bl.a. se historikken om korets optræden i mange forskellige sammenhænge, om udvikling og formning af kor-instrumentets klang, musiceren og performance samt om samarbejder med mange forskellige parter.

Min uddannelsesmæssige baggrund:

2005Cand. mag. Musik, Aalborg Universitet. Musikpædagogisk Kandidatuddannelse i Korledelse
1999-2000Studier v. Dramaturgi, Århus Universitet
1994-1996Music Major, Associate Degree of Arts, Sheridan College, Wyoming, USA

Man kan sige, at jeg som korleder ”spiller musik med et kor som instrument”. Udover sang og kor som instrument spiller jeg også klaver, harmonika, klarinet og saxofon, og har bl.a. spillet i big band og harmoniorkester samt sunget i kor og vokalgruppe.


Eksempler på mit øvrige kunstneriske og musiske arbejde udover Elverhøjkoret:

Med voksne:

  • Siden 2006 Kordirigent for Koret Paradox
  • Siden 2012 Sang på værestedet, Reden, København. Herunder Redens Julekoncert for Radio24syv
  • 2014-2016 Underviser i Skandinavisk klassisk musikhistorie v. DIS
  • 2013-14 Mentor for kor/korledere v. DAM (Dansk Amatørmusik)
  • 2009 – 2013 Morgensang med ansatte på Vallensbæk Rådhus
  • 2008 – 2011 Rådhuskor med ansatte på Vallensbæk Rådhus
  • 2009 – 2012 Sommer-Korkurser på Grundtvigs højskole, Hillerød. centreret omkring klassisk musik
  • 2003 – 2005 Korleder for Kammerkoret Cantilena, Århus
  • 2002 – 2004 Korleder for eget projektkor: Artsemble, i Aalborg, der opførte nykomponerede værker af nordjyske komponister
  • Feb. 2003 Korledereksamen. Dirigerede koncert med Musikstuderendes Kammerkor, AAU
  • Jan. – Maj 2002 Korleder for Djurs Kammerkor (praktikforløb)
  • 2001-2005 Korleder for Vestvendsyssel Folkekor, Vrå

Med børn:

  • Siden 2014: Obligatorisk korsang for 3.klasserne i Vallensbæk Kommune
  • Siden 2008: Kunstnerisk leder og kordirigent for 4.klasses korprojekt, Vallensbæk Kommune
  • 2006 – 2014 Korleder for Spirekor og Børnekor v. Vallensbæk Musikskole
  • 2005 – 2007 Korleder for Vokalkøbenhavn pigekor
  • 2003 Korleder(vikar) for Klarup skoles kor

Publikationer
Jeg er medforfatter til bogen: KORVID - korlivets aktuelle vilkår i Danmark. KORVID undersøgelsen er en kortlægning af korlivet i Danmark og de rammer, som korsangen udfolder sig indenfor - kort sagt et røntgenfoto af korforholdene i Danmark. KORVID undersøgelsen fremhæver en lang række tilkendegivelser af korsangens fællesmenneskelige værdier og viser, at korsangen er et læringsfelt og en almendannende aktivitet.

Priser
I 2009 modtog jeg Lyngby-Taarbæk Kommunes Musikpris for min måde at arbejde med Elverhøjkoret.